top of page

Gloomymask


Dessa bilder är på min så kallade "gloomymask" jag tillverkat i formgivningskursen här på gymnasiet. Vi i klassen fick i uppgift att skapa en mask gjord i papper masché, för er som inte vet vad dess innebörd är så betyder det när man skapar utifrån tidningspapper, tapetklister och gör en sorts massa för att utforma vad man vill framställa. Jag använde mig av material såsom tidningspapper, tapetklister, kartong(formen på öronen), aluminiumfolie(formen på hornen), maskeringstejp, akrylfärg i olika nyanser av brun samt svart, målarfärg i vitt(grunden), konstgjorda rosor, "diamanter" för utsmyckning, garn och guld glitter(fästes med superlim) som finish på finslipning av masken.

Tanken från början var att masken skulle visa en annan sida av mig. Nyckelorden jag använde mig av var dyster, erotisk, mörk, djup, intelligent, andlig, natur och djurisk. Bestämde mig tidigt av processen att jag skulle ha ansiktsdrag för utformning av centrum i masken men som blivit influerad av rådjur (horn samt rådjursöron). När jag var klar med framställningen, stött på problem att lösas och helt enkelt var nöjd skulle jag fota masken i fotostudion vilket jag gjorde med svartbakgrund för att få fram det mystiska uttrycket. Jag förstärkte såsom skuggor, kontraster, higlighters och intensitet med hjälp av programmet photoshop och på dessa tre bilder ser ni resultatet.

Efter att förstärkt kontraster och justerat bilderna kom jag upp med idé att lägga till effekt på några bilder för att öka mystiken och dess magi. Jag bestämde mig för att lägga på dimma i bilderna vilket jag gjorde igenom att ladda hem gratis penslar till photoshop som ger dimeffekt. Andra bilden fotade jag masken genom en spegel, betydelsen bakom detta är att ondskan smittar av sig och vänder sig emot en eller spegelvänd magi, som jag kallar det för. Dimman ger en känsla av magi i samband med masken, från god till ond, en slags förtrollning där man blivit förhäxad av naturen och verkligheten. En annan anledning att jag valde dimma som effekt är för att det förekommer ofta dimma ute i naturen och jag vill bilderna ska framhäva rädslan när man springer för sitt liv i rådjursperspektiv att bli jagad(fast av sitt inre).

Sista bilden är jag mest nöjd med då effekten och bilden samspelar. Här ser jag det nästan som att masken går upp i rök, tills den inte längre existerar. Något som hade kunnat förstärkas eller förändra för att få en ytterligare dramatisk effekt är om eldslågor varit en del av bilden, detta hade dock gjort att man förknippat bilden med djävulen vilket är för smärtsamt och förbannat för att spegla av min personlighet. Sammanfattningsvis är jag nöjd med min mask då jag fick fram mina nyckelord vad jag ville att budskapet skulle vara, något jag är mindre nöjd med är att insidan av masken är rätt ojämn dvs obekväm att ha på sig vilket jag kan tänka på nästa gång jag skapar masken. Igenom att slipa insidan med sandpapper kan jag sträva efter slät passform att kunna ha på sig masken.


Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Instagram - Black Circle
bottom of page