top of page

Wake up the shaking hands

I formgivningskursen har klassens uppdrag varit att gjuta en form i gips, där man ska kunna hantera dess material på ett hantverksmässigt sätt. Alla gjutit efter sin egen hand, med gipsremsor att trä omkring för få den perfekta gjutformen. Efter gipset torkat kring handen skar vi på den gjutna handen för att smidigt kunna komma loss, sedan gipsade vi igen ärret på handen som tillkom utifrån när vi skar. När formen(handen) torkat ställde jag upp den stabilt i en bunke och tillverkade sedan gipsblandning som bestod av 2 glas gipspulver samt 1 glas vatten, beroende på hur mycket formen rymmer men viktigt att vara snabb i denna fas då gipset torkat oerhört fort vilket jag kom fram till under första gjutningen av handen.

Jag misslyckades gjuta min första hand eftersom det inte stämde överens med kriterierna men kom ändå bli en lyckad hand. Min första gjutning av handen är "zombie" handen som syns på bilderna och den svarta handen är mitt andra försök som lyckades bättre, då var jag noga att handen skulle bli hel. Efter aggressioner och frustrationer kring hand nr 1 så skapade jag en till hand som blev desto bättre, resultatet blev mycket bättre än vad jag väntat mig. Jag skulle i slutet få ihop ett samspel mellan de två händerna som kan ge olika betydelse för olika individer, samspelet visar jag upp på bilderna. Med hjälp av akrylfärg, en kedja och photoshop gick det simpelt att få ett starkare uttryck och helt plöstligt blev bilderna desto mer spännande. Är man bunden eller fylld av rädsla att någon iakttar? Handlar det om avundsjuka, lust eller kramkalas? Eller hur tolkar du bilderna?

Let out your inner freak

Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Instagram - Black Circle
bottom of page